Bemutatkozik a Csillaghegyi Általános Iskola könyvtára:
Könyvtárunk története szorosan összefonódik az iskola történetével. Már az új épületbe való beköltözéskor (1965) is szólnak feljegyzések róla:
„Szépen gyarapodott könyvállományuk is. Sokan vették igénybe az iskolai könyvtár szolgáltatásait. Könyvek ajándékozásával a szülők is segítették a könyvtárfejlesztést.”
(Kurilla Györgyi: A Csillaghegyi Általános Iskola krónikája”)
Ezeket a mondatokat most is lejegyezhetnénk, hiszen a szülők ma is rendszeresen ajándékoznak könyveket a könyvtárnak, amiért nagyon hálásak vagyunk nekik.
Az iskolai könyvtár küldetésnyilatkozata:
„Az iskolai könyvtár a feladatok sikeres ellátásához, napjaink információra és tudásra alapozott társadalmában való eligazodáshoz szükséges alapvető információt és elképzeléseket, gondolatokat biztosít. Az iskolai könyvtár a tanulókat permanens tanulási készségekkel fegyverzi fel és fejleszti képzelőerejüket, lehetővé téve azt, hogy felelős állampolgárokként éljenek.” ( Az IFLA és az UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozata. )
Iskolai könyvtárosként célom, hogy a gyerekek mindennapi életében gyakorlattá, szokássá váljon az olvasás, természetes legyen a könyvtárba járás. Szeretném, ha iskolánkból, nyolcadik év végén, olyan tanulók távoznának, akik nem ijednek meg a könyvtár szó hallatán, szeretnek könyvtárba járni, olvasni. El tudnak igazodni egy könyvtárban, megtalálják a keresett könyvet, információt és ismerik azt az érzést, amit egy jó könyv olvasása jelent, akár papíralapon, vagy elektronikusan teszik azt. Ennek elérését szolgálják a rendszeres, tanmenet által is előírt könyvtárismereti tanórák minden évfolyamon, 1.-8. osztályig és az olvasást népszerűsítő egyéb, jeles napokhoz kapcsolódó programok (Olvasás világnapja, a Népmese napja, Költészet napja, stb.) Áprilisban, a Gyermekkönyvek nemzetközi napja alkalmából a könyvtár szervezésében rendszeresen vendégül látunk egy közismert és a gyerekek körében is népszerű írót.
Az iskolai könyvtár küldetésnyilatkozata:
„Az iskolai könyvtár a feladatok sikeres ellátásához, napjaink információra és tudásra alapozott társadalmában való eligazodáshoz szükséges alapvető információt és elképzeléseket, gondolatokat biztosít. Az iskolai könyvtár a tanulókat permanens tanulási készségekkel fegyverzi fel és fejleszti képzelőerejüket, lehetővé téve azt, hogy felelős állampolgárokként éljenek.” ( Az IFLA és az UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozata. )
Iskolai könyvtárosként célom, hogy a gyerekek mindennapi életében gyakorlattá, szokássá váljon az olvasás, természetes legyen a könyvtárba járás. Szeretném, ha iskolánkból, nyolcadik év végén, olyan tanulók távoznának, akik nem ijednek meg a könyvtár szó hallatán, szeretnek könyvtárba járni, olvasni. El tudnak igazodni egy könyvtárban, megtalálják a keresett könyvet, információt és ismerik azt az érzést, amit egy jó könyv olvasása jelent, akár papíralapon, vagy elektronikusan teszik azt. Ennek elérését szolgálják a rendszeres, tanmenet által is előírt könyvtárismereti tanórák minden évfolyamon, 1.-8. osztályig és az olvasást népszerűsítő egyéb, jeles napokhoz kapcsolódó programok (Olvasás világnapja, a Népmese napja, Költészet napja, stb.) Áprilisban, a Gyermekkönyvek nemzetközi napja alkalmából a könyvtár szervezésében rendszeresen vendégül látunk egy közismert és a gyerekek körében is népszerű írót.
Az iskolai könyvtár tárgyi feltételei:
Könyvtárunk az alagsorban helyezkedik el, de a sok ablaknak köszönhetően világos, jól felszerelt, korszerűen kialakított kb. 10 000 kötetes könyvállománnyal rendelkezik.
Eszközök, felszerelések:
-
kötelező és ajánlott olvasmányok,
-
oktatási segédletek,
-
kézikönyvek (lexikonok, kronológiák, enciklopédiák),
-
pedagógiai-módszertani szakkönyvek,
-
a közismereti és szakmai tantárgyakhoz kapcsolódó szakirodalom,
-
a tananyagot kiegészítő ismeretterjesztő művek,
-
tanári kézikönyvek,
-
tankönyvek,
-
periodikák,
-
elektronikus ismerethordozók (CD, DVD gyűjtemény),
-
internet hozzáférés,
Az iskola könyvtára minden tanítási napon nyitvatartási idejében, valamint könyvtári tanórákon áll a tanulók és a pedagógusok rendelkezésére. Használati rendjéről a Könyvtárhasználati rend intézkedik, amely az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának melléklete.
A könyvtár használata:
-
A könyvtár használóinak köre:
· az iskola tanulói
· az iskola nevelőtestülete
· az iskola adminisztratív dolgozói
· az iskola technikai dolgozói
-
A beiratkozás módja:
A könyvtárhasználat ingyenes.
Az iskola minden tanulója és egyéb dolgozója külön beiratkozás nélkül a könyvtár tagja.
-
Kölcsönzés:
Az egyidejűleg kikölcsönözhető dokumentumok száma tanulók esetében max. 1 db kötelező olvasmány és 1db egyéb könyv, pedagógusok esetében nem korlátozott.
Kölcsönzési idő: 2 hét-1 hónap, amely egyszer hosszabbítható.
Pedagógusok a tankönyveket egy tanévre kölcsönözhetik. Esetenként megegyezés szerint ettől eltérő időre is lehet kölcsönözni.
A könyvtárból bármely könyvtári dokumentumot csak a könyvtárostanár tudtával szabad kivinni. A kölcsönzéseket a könyvtárostanár tartja nyilván.
Az elveszített vagy erősen megrongált dokumentumot az olvasó köteles egy kifogástalan példánnyal vagy forgalmi áron megtéríteni Adott esetben – megegyezés szerint – a könyvtár számára szükséges más művel is pótolható az elveszett vagy megrongálódott dokumentum
-
Helyben használat:
Az iskolai könyvtár dokumentumai közül csak helyben használhatók:
– a kézikönyvtári állományrész, -
Számítógéphasználat:
Az olvasóteremben elhelyezett számítógépek tanuláshoz szükséges információszerzésre használhatók. -
Katalógus:
Hagyományos cédulakatalógust már nem építünk.A gépi adatbázis építése folyamatos a „SZIRÉN” könyvtári adatbázis kezelő programmal.
Fontos honlapcímek a könyvtárakkal illetve olvasással kapcsolatban:
-
Országos Széchenyi Könyvtár: www.oszk.hu
-
Magyar Elektronikus Könyvtár:www.mek.oszk.hu
-
Digitális Irodalmi Akadémia: www.dia.hu
-
Olvasni jó (kicsiknek):www.olvasnijo.hu
Tanulást segítő online oldalak:
http://www.okosdoboz.hu/gyakorlo-feladatok